automaty perkusyjne. klap

Klapy to jedno z brzmień nie mających – z przyczyn oczywistych – swojego oparcia w tradycyjnym instrumentarium muzycznym. Są one jednak, czy to w formie brzmienia syntetycznego, czy sampli zgranych w studiu, bardzo istotnym elementem w różnych gatunkach muzycznych.

Spośród wszystkich nurtów muzycznych klapy najmocniej bodaj osadzone są w tradycji flamenco, gdzie traktuje się je, jako pełnoprawny instrument perkusjonistyczny. Stanowią tam na tyle istotny element improwizacji, że rozróżnia ich dwie odmiany:

  • palmas sordas, czyli słabe – cichsze, o zdecydowanie niższym, suchszym i mającym szersze spectrum brzmieniu,
  • palmas fuertes, czyli mocne – głośniejsze, o bardzo ostrym krótkim wybrzmieniu, przywodzące na myśl tzw. “perfekcyjne plaśnięcie w pysk” (… no cóż, nie da się tego inaczej ująć…).

*  *  *

Synteza.

Uzyskanie samego brzmienia CP nie stanowi większego problemu: jako jego podstawa wystarcza szum przepuszczony przez filtr band pass ustawiony – zależnie od potrzeb – między 800Hz, a 2,5kHz.

Dużo trudniejszym elementem budowy brzmienia CP jest jednak obwiednia głośności, której konstrukcja ma oddawać autentyczny charakter klapów (CP były nagrywane na ogół przez grupę osób, co zawsze powodowało nierówności rytmiczne wzbogacające brzmienie), znany z wielu klasyków disco, czy funka.

Dla przykładu – schemat działania generatora CP w TR-808.
(źródło: TR-808 SERVICE NOTES, 1st ed., wyd. 2, 1983)
Image

Obwiednia głośności zbudowana została na fali piłokształtnej o długości cyklu nieco ponad 10ms. Efekt ten można z pewnym przybliżeniem odtworzyć sterując obwiednią głośności iADSR o zmodyfikowanym kształcie (attack: 30ms, init: 0dB) przy pomocy piłokształtnego LFO, którego własna obwiednia głośności musi zostać ograniczona właśnie do 30ms.

*  *  *

Budowa brzmienia.

Konstrukcja presetu utrudnia poważniejsze zmiany w jego brzmieniu, z wyjątkiem ustawień filtra. Zarówno zmiana odmiany band pass, jak i niewielkie nawet przesunięcia częstotliwości odcięcia mają spory wpływ na rozjaśnienie, bądź zmatowienie brzmienia.

*  *  *

Korekcja.

Dopiero na etapie zewnętrznej korekcji brzmienia zyskujemy znaczący wpływ na jego kształt. Wynika to z faktu, iż preset zbudowany jest wyłącznie na białym, częściowo przefiltrowanym szumie.

Przygotowanie presetu do dalszych działań polega w przypadku CP na standardowym odcięciem dołu (<200Hz) i góry (>10kHz).
Oczyszczony ze zbędnych zakresów dźwięk można poddać dalszym obróbkom, poprzez:

  • podcięcie (low shelf) poniżej ~600Hz, które zmniejsza siłę klapów uwydatniając przy tym wyższe zakresy,
  • podbicie (positive bell) okolic 1-2kHz, które uwydatnia prawdziwy charakter dźwięku,
  • podcięcie (hi shelf) powyżej ~4kHz dla zmatowienia i wygładzenia ataku.

[]

txt v.02

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s